Τετάρτη 31 Ιουλίου 2024

Ομολογία πίστεως και κάτι άλλα...

Εδώ που αράζω πριν να έρθω αντιμέτωπος με τις απαιτητικές παραστάσεις που με περιμένουν, κάθομαι και σκέφτομαι διάφορα. Πολλά τα ερεθίσματα, πολλές οι αφορμές για σχόλια, για τσακωμούς διαδικτυακούς. Κατάρες εξαπολύουν βαθείς γνώστες του διαδικτύου, <<μορφωμένοι>> και διαμορφωμένοι με πολλά σεμινάρια. Κύριες και βασικές πήγες της <<γνώσης>> τους αποτελούν βιντεάκια από youtube. Κάποτε μας λέγαν "το είπε η τηλεόραση". Τώρα "το είπε το youtube" το είπε ο γέροντας στο τικ τοκ.

Άσχετοι που κρατούν ένα μικρόφωνο ή μία κάμερα, είναι ικανοί σε χρόνο ντε τε να γίνουν αυτό που λέμε viral. (βάιραλ). Καταστάσεις με βαθειά παθογένεια, αν σκεφτείς πως κυριολεκτικά η λέξη viral σημαίνει "ιικός" , αυτός που έχει σχέση με ιό, που εξαπλώνεται σαν αρρώστια δηλαδή και μολύνει όποιον δεν έχει φροντίσει το ανοσοποιητικό σύστημα της σκέψης του να είναι δυνατό.

Με μεγάλη ευκολία μπορεί κάποιος από μια πίστα να δηλώσει για παράδειγμα πιστός και αυτό να γίνει viral κι ας μην έχει πατήσει το πόδι του σε εκκλησία Κυριακή πρωί (σημειωτέον, ο 80ος κανόνας της 6ης οικουμενικής συνόδου αναφέρει ότι όποιος για 3 συνεχείς φορές δεν πάει εκκλησία Κυριακή, πρέπει να αποκόπτεται από το σώμα της εκκλησίας). Μιας και σας αρέσουν οι κανόνες.

Δεν πειράζει μωρέ, έχει επισκεφθεί πολλούς σοφούς γέροντες και έχει ακούσει άλλους τόσους σε βιντεάκια στο youtube. Ποιος Χριστός; Με το Χριστό θα ασχολούμαστε τώρα; εδώ έχουμε το γέροντα. Δηλώνουν και πατριώτες έτοιμοι να φάνε λαρύγγια Τουρκικά, να προστατεύσουν την κοινωνία μας μην και τυχόν αλλοιωθεί το DNA το καλό και δεν έχουν πάει καν φαντάροι.

Ας δηλώνουν ότι θέλουν. Αυτό που με θλίβει είναι ο ιός, είναι το viral, είναι που βρίσκει η μόλυνση ανοσοποιητικά ασθενή, τα οποία είναι έτοιμα να ομολογήσουν πίστη όπου σταθούν και όπου βρεθούν. Μια πίστη που πάντα πάει πακέτο με την πατρίδα και έτσι δημιουργείται το ατού του περιούσιου λαού του αγαπημένου του Θεού. Που πατάει πάνω σε κάτι ανώτερο πάντα. Εμείς είμαστε καλύτεροι, εμάς μας προσέχει καλύτερα ο Χριστός γιατί τον ομολογούμε δια στόματος πάντα. Κάτι σαν τον Φαρισαίο μέσα στο ναό, αν θυμάστε το γεγονός, που κόμπαζε πόσο καλός πιστός ήταν, πόσο καλά έκανε τις θρησκευτικές του υποχρεώσεις, πόσο καλύτερος ήταν από τον Τελώνη. Έλα μου όμως, που το βλέμμα του Χριστού έπεσε στον γονατιστό Τελώνη που ψιθύριζε σε μια γωνιά. Ψιθύρους θέλει ο Θεός του αρκούν, δε θέλει μικρόφωνα ούτε ηχεία, δε θέλει ντεσιμπέλ, θέλει τη σιωπηλή και τη μυστική κραυγή της ψυχής μας για να συνάψει σχέση. Δεν το λέω εγώ. Το βλέμμα Του το μαρτυρεί, που στρέφεται σε όσους ταπεινά ψιθυρίζουν την πίστη τούς. Σε αυτούς που βγάζουν την τελευταία πνοή της παλιάς ζωής τους και ξαναγεννιούνται στην νέα ζωή της αποδοχής που κομίζει ο Χριστός. Να κάτι σαν τον ληστή πάνω στο Σταυρό. Ένας ψίθυρος πάνω στην τελευταία του πνοή ήταν αρκετή για να ακουστεί στη γη στον ουρανό και στα καταχθόνια.

Θες να προσευχηθείς; Μπες στο δωμάτιο σου κλείσε την πόρτα και προσευχήσου, λέει ο Χριστός, επίσης λέει, νηστεύεις; Λούσε το κεφάλι σου, πλύνε το πρόσωπο σου για να μη φαίνεται πως νηστεύεις, όπως κάνουν οι υποκριτές που είναι σκυθρωποί για να δείξουν (ομολογήσουν) πως νηστεύουν.

Αρκετά πια με αυτήν την ομολογία πίστεως που στην ουσία δεν ομολογεί το Χριστό αλλά τη δική μας ανάγκη να δηλώσουμε Φαρισαϊκά κάποια ευσεβιστική "ανωτερότητα". Προσωπικά είμαι πολύ καχύποπτος σε τέτοιες δηλώσεις δημοσίως. Άλλωστε η πρόσκληση του Χριστού να τον ομολογούμε για να μας ομολογήσει και αυτός στον Πατέρα του, δεν καλούσε σε κραυγές και διαδηλώσεις αλλά μας προσκαλούσε σε σύναψη σχέσης μαζί Του μέσω της μυστηριακής ζωής και της τήρησης των πολύ προχωρημένων εντολών του. Δε μπα να χτυπιέσαι κάτω και να φωνάζεις από μικρόφωνα πόσο πιστεύεις στο Θεό; αν δεν αγαπάς τον συνάνθρωπο σου, όποιος και να ναι αυτός χωρίς όρους, αν δεν πας να τον δεις στη φυλακή ακόμα κι αν είναι δίκαια φυλακισμένος, αν δεν τον ντύσεις, αν δεν τον ταΐσεις, δεν τον ποτίσεις, δεν τον σκεπάσεις δεν ομολογείς της πίστη σου απλά ομολογείς και κάνεις θόρυβο σαν άδειος τενεκές. Αλλά και όλα αυτά να κάνεις δεν άκουσες ποτέ το "να μη γνωρίζει το αριστερό σου χέρι τι πράττει το δεξί;" Τέλος κάτι τελευταίο του Χριστού. Οι Χριστιανοί δεν έχουμε πατρίδα κάθε πατρίδα είναι ξένη για μας και κάθε ξένη είναι πατρίδα. Εμείς επιζητούμε τη μέλλουσα πατρίδα. Είμαστε οδίτες, περπατάμε στην οδό που χάραξε Αυτός και όχι πολίτες αυτού του κόσμου. Και κάτι πιο δύσκολο πάλι του Χριστού. Αυτός που αγαπά πατέρα και μητέρα πιο πολύ από ότι αγαπάει εμένα δεν είναι άξιος μου και όποιος αγαπάει γιο και κόρη πάνω από εμένα δεν είναι άξιος μου. Ε όταν τα καταφέρουμε αυτά μετά ας βγούμε να ουρλιάζουμε την πίστη μας. Αλλά ξέρετε κάτι; Αν λέω αν, ποτέ καταφέρουμε να τον δούμε πρόσωπο προς πρόσωπο έχοντας καταφέρει με τη χάρη του, όλα τα παραπάνω, καμία διάθεση για φωνές δε θα έχουμε. Ένα "Κύριε ελέησον" θα αρκεί και ένα νεύμα του από το θεϊκό του μάτι θα αρκεί για να σταθούμε δίπλα του. Να όπως ένας φίλος σου κλείνει το μάτι και συννενοήστε.

Υ.Γ

1.Δεν επιτρέπω σχόλια γιατί απλά δεν ωφελεί ο διάλογος με απόψεις που βασίζουν την πίστη σε τσιτάτα <<γερόντων>> και σεμινάρια του youtube.

2. Οι σκέψεις μου δεν έχουν συγκεκριμένο αποδέκτη. Ίσως να τα γράφω και για τον εαυτό μου πρώτον από όλους.

Καλά μπάνια. Ας γίνουμε σαν την θάλασσα που τους αγκαλιάζει όλους και κυρίως τα βράχια της.

Ζαχαρίας Καρούνης

Πέμπτη 25 Ιουλίου 2024

Γι' αυτό ο Χριστός θέλει ξεσαμάρωτα τα δικά του παιδιά...

O Χριστός δεν θέλει ούτε δούλους, ούτε ευγενείς, ούτε ένδοξους, ούτε προ πάντων "αγίους". Δηλαδή δεν θέλει τα παιδιά του σαμαρωμένα απ΄το ντουνιά και τους ανθρώπους, καθ' ότι η καλή γνώμη του άλλου καταντάει ένα σαμάρι που σου φοράει και σε καβαλάει όλος αυτός ο ντουνιάς. Διότι γίνεσαι όπως σε θέλουν, για να χεις την καλή τους γνώμη. Αφού το ξέρεις, ότι αν φερθείς ελεύθερα δεν θα σε θέλουν -δεν κάνεις γι' "άγιος".

Γι' αυτό ο Χριστός θέλει ξεσαμάρωτα τα δικά του παιδιά, ελεύθερα, άνετα, όμορφα και κυρίως, να περιπαίζουν και να ειρωνεύονται τον ντουνιά και τους εν αυτώ. Γι αυτό κι όσοι έχουν εμπειρία Θεού, αντιμετωπίζουν με ειρωνεία τη ζωή και τον κόσμο. Το μόνο που τους δεσμεύει, τους φρενάρει και τους σοβαρεύει είναι ο πόνος των άλλων ανθρώπων. Διότι ο Χριστός τους κάνει πριγκιπόπουλα κι αναλαμβάνει να διευθετεί ο ίδιος την κάθε λεπτομέρεια της ζωής τους υπό έναν όρο: 'Ότι θα οικειοποιούνται πλέον οι ίδιοι τον πόνο των άλλων ταλαίπωρων και ταλαιπωρημένων της ζωής, που κάποιο κύμα του βίου αναποδογύρισε την βαρκούλα τους και τους έφερε από κάτω.

~ Άγιος Παΐσιος

Η εσωτερική εικόνα του Θεού...

Στο βαθμό που μας λείπει έλεος, στο βαθμό που μας λείπει η αγάπη, στο βαθμό που μας λείπει η συγχώρεση, φανερώνεται πόσο αντίστοιχα είναι διαστρεβλωμένη η εσωτερική εικόνα του Θεού που φέρουμε μέσα μας.

Δηλαδή, άνθρωπος ο οποίος έχει βουτηχθεί και έχει κολυμπήσει μέσα στην αίσθηση ότι ο Θεός τον αγαπάει είναι αδύνατον να μην Τον μιμηθεί, να μην ελεεί και να μην συγχωρεί.

π. Βασιλειος Θερμός

Δευτέρα 22 Ιουλίου 2024

Η προσευχή...

Τίποτα δεν είναι πιο πολύτιμο στη ζωή του ανθρώπου από την προσευχή.

Η προσευχή κάνει το αδύνατο δυνατό.

Η προσευχή είναι αναγκαία για την ψυχή του ανθρώπου, όπως είναι ο αέρας για την αναπνοή.”

Πατριάρχης Σερβίας Παύλος

Δευτέρα 15 Ιουλίου 2024

Νά ἔρχεται ἡ χάρη τοῦ Θεοῦ...

Λέει ὁ ἅγιος Σωφρόνιος: «Ὁ Θεός δέν βιάζει τή θέλησή μας, ἀλλά οὔτε εἶναι δυνατόν νά ἐπιβάλουμε σ᾿ αὐτόν μέ τή βία νά κάνει ὁτιδήποτε».

Αὐτό εἶναι! Νά ἔρχεται ἡ χάρη τοῦ Θεοῦ σιγά-σιγά, καί ἐσύ νά μένεις στήν ταπείνωση καί στήν ὑπακοή καί νά προχωρᾶς. Ἐνῶ, ὅταν ἐκβιάζεις τά πράγματα, ὅταν ἔχεις τή γνώμη ὅτι ἐσύ εἶσαι τό κάτι ἄλλο καί θά βάλεις κάτω τόν ἑαυτό σου καί θά τόν πιέσεις, θά ἀποτύχεις ὁπωσδήποτε.
Ἐσύ νά κάνεις τό καθῆκον σου ἁπλά, ταπεινά, ἔχοντας ἐμπιστοσύνη στόν Χριστό, καί ὁ Χριστός θά σέ ὁδηγήσει σιγά-σιγά. Δέν θά ἀφήσει νά ἔχεις πνεῦμα ὑπερηφανείας, ἀλλά ὅλο καί περισσότερο θά ἁπλώνεται ταπείνωση μέσα σου, θά γλυκαίνει ἡ καρδιά σου καί θά ἀρχίσεις νά ἔχεις αἰσθητή κοινωνία μέ τόν Χριστό, πού αὐτό εἶναι ἄλλο πράγμα!
«Ὅπως πάει νά κοιμηθεῖ κανείς καί δέν συνειδητοποιεῖ τήν ὥρα πού ἔρχεται ὁ ὕπνος, ἔτσι ἔρχεται ἡ χάρη τοῦ Θεοῦ στήν ψυχή», λέει πάλι ὁ ἅγιος.
 
π. Συμεών Κραγιόπουλος
 

Κυριακή 7 Ιουλίου 2024

Τα όρια της αγάπης...

Τα όρια της Εκκλησίας είναι τα όρια της αγάπης του Θεού.
 
Μακαριστός Επίσκοπος Αθανάσιος Γιέφτιτς
 

Σάββατο 6 Ιουλίου 2024

Ως δώρο, ως χάρισμα...

Στον άνθρωπο δόθηκε ως δώρο, ως χάρισμα, η δυνατότητα να αγαπά, η δυνατότητα να είναι ελεύθερος, και η δυνατότητα να είναι δημιουργικός. Όμως, το γεγονός ότι διαθέτουμε αυτές τις δυνατότητες, δεν μας καθιστά αυτομάτως και ολοκληρωμένα πρόσωπα. Είμαστε πρόσωπα εν δυνάμει, είμαστε πρόσωπα εν τη δημιουργία τους, εν τη γενέσει τους, είμαστε σε μια πορεία. Καλούμαστε να ζήσουμε με ένα τέτοιο τρόπο, ώστε να αναπτύξουμε το δυναμικό αυτό που μας δόθηκε και να καταστούμε πλήρη πρόσωπα.

Έτσι, θα λέγαμε ότι κατά ένα παράδοξο τρόπο ο άνθρωπος είναι πρόσωπο, αλλά όχι ακόμη∙ και είναι και δεν είναι ακόμη. Είναι ως προς τη δωρεά που του δόθηκε, αλλά δεν έχει ακόμη αναπτύξει όλο το δυναμικό του προσώπου. Είναι ακριβώς το ίδιο με αυτό το οποίο λέμε ότι ο άνθρωπος είναι ήδη άγιος και δεν είναι. Είναι άγιος μετά το άγιο Βάπτισμα και το Χρίσμα, διότι ενσωματώθηκε στον Άγιο, στον Χριστό, έλαβε και Άγιο Πνεύμα, αλλά δεν είναι ακόμη άγιος, έχει πολλή δουλειά, πολύ δρόμο μπροστά του ως προς το να αναπτύξει τις δωρεές του Αγίου Πνεύματος που του δόθηκαν με την μορφή των αρετών και έτσι να ομοιάσει προς τον Άγιο.

Επομένως, αν από αυτή τη θεολογική πραγματικότητα θέλουμε να περάσουμε στην καθ΄ ημέραν πράξη και τη ζωή μας, που περιλαμβάνει τα πάντα, την προσωπική μας ζωή, την οικογενειακή, τις κοινωνικές σχέσεις, εκείνο το οποίο θα χρειαστεί να αναρωτηθούμε είναι κατά πόσο η ζωή μας συμβάλλει και σε ποιο βαθμό και με ποιους τρόπους στο να γίνουμε όντως πρόσωπα, δηλαδή να αναπτυχθούν αυτές οι τρεις ιδιότητες όσο το δυνατόν περισσότερο, η αγάπη, η ελευθερία και η δημιουργικότητα.

Η ανάπτυξη των τριών αυτών ιδιοτήτων δεν εξαρτάται αποκλειστικά από εμάς για τον απλό λόγο ότι δεν ξεκινούν όλοι οι άνθρωποι από την ίδια αφετηρία. Π.χ. να φέρω ένα ακραίο παράδειγμα: έχουμε την ψυχική διαταραχή, τις ψυχικές νόσους∙ όταν αυτές προσβάλλουν κάποιο άνθρωπο, επηρεάζουν σε σημαντικό βαθμό την ικανότητά του να είναι ελεύθερος, ή να είναι δημιουργικός, ή να αγαπά. Αλλά και χωρίς να φτάσουμε στις ψυχικές διαταραχές, οι συνθήκες υπό τις οποίες μεγαλώνει κανείς, τα τραύματα της ζωής του, οι περιορισμοί που θέτει η οικογένειά του, οι χαρακτήρες των γονέων του, οι οικονομικές συνθήκες, η σχέση που αναπτύχθηκε μεταξύ των μελών της οικογένειας, τα έκτακτα γεγονότα της ζωής, αρρώστιες και θάνατοι, όλα αυτά επηρεάζουν, άλλοτε θετικά και άλλοτε αρνητικά, την ανάπτυξη των τριών αυτών ιδιοτήτων.

Ενώ, σε γενικές γραμμές παρατηρούμε κάποιους ψυχολογικούς νόμους, οι οποίοι επαναλαμβάνονται και έτσι μπορούν να περιγραφούν, και να ξέρουμε περίπου πώς δρα ένα γεγονός πάνω στον άνθρωπο, εν τούτοις και αυτές οι επιπτώσεις δεν είναι απόλυτες.

Έχω γνωρίσει ένα ηλικιωμένο ιερομόναχο, πολύ ενάρετο άνθρωπο, που έχει βοηθήσει χιλιάδες ανθρώπους στη ζωή του και ο οποίος όταν ήταν παιδί μεγάλωσε σε μια οικογένεια που επικρατούσε η βία, διότι ο πατέρας του ήταν αλκοολικός και απειλούσε να σκοτώσει τη μητέρα και τα παιδιά έβλεπαν αυτές τις σκηνές. Και μέσα απ’ αυτή την οικογένεια ο άνθρωπος αυτός εξελίχθηκε όπως εξελίχθηκε.

Δηλαδή, ποτέ δεν είναι απόλυτη η έκβαση και γνωστή εκ των προτέρων, των περιοριστικών συνθηκών της ζωής πάνω στην εξέλιξη του προσώπου. Γιατί; Διότι παρεμβαίνει ένας παράγων, ο οποίος δεν μπορεί να μελετηθεί από καμία επιστήμη. Ο παράγων της ελευθερίας.

Δεν υπάρχει καμία επιστήμη που να μελετά την ελευθερία, αν το προσέξετε αυτό. Όλες οι επιστήμες μελετούν νόμους, επαναλαμβανόμενους νόμους. Έτσι, λοιπόν, σε γενικές γραμμές γνωρίζουμε τις επιπτώσεις των εμπειριών της ζωής πάνω στο ανθρώπινο πρόσωπο, αλλά χωρίς αυτό να είναι απόλυτο, διότι έχουμε και ανατροπές∙ και, βέβαια, συν αυτά που εργάζεται η Χάρη του Θεού...

π. Βασίλειος Θερμός

----

Απόσπασμα από το άρθρο «Το ανθρώπινο πρόσωπο στον σύγχρονο κόσμο».

Το θέλημα του Θεού...

«Δεν μπορούμε να καταλάβουμε το θέλημα του Θεού γιατί δεν μας αφήνει το θέλημά μας, και γιατί βλέπουμε τα λάθη των άλλων, και όχι τα δικά μας».
 
Άγιος Ευμένιος Σαριδάκης