Πέμπτη 31 Ιουλίου 2014

Το Πρόγραμμα του Μητροπολίτου Ιωαννίνων


Από την Ιερά Μητρόπολη Ιωαννίνων ανακοινώθηκε το πρόγραμμα του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ιωαννίνων κ. Μαξίμου, κατά την περίοδο του Δεκαπενταύγουστου.

Συγκεκριμένα:
Παρασκευή 1η Αυγούστου:
07.00: Κατσικάς (Θεία Λειτουργία)

18.00: Μπάφρα (Παράκληση)
19.30: Πεδινή (Παράκληση)
21.00: Ανατολή (Παράκληση)

Σάββατο 2 Αυγούστου:
07.00: Ελεούσα (Θεία Λειτουργία)
18.00: Μεταμόρφωση (Εσπερινός)
19.30: Βουνοπλαγιά (Εσπερινός)
21.00: Άγιος Ιωάννης (Εσπερινός)

Κυριακή 3 Αυγούστου:
07.00: Ιερός Μητροπολιτικός Ναός Αγίου Αθανασίου πόλεως Ιωαννίνων (Θεία Λειτουργία)
18.00: Πέραμα (Παράκληση)
19.30: Άγιος Σεραφείμ (Παράκληση)
21.00: Άγιοι Ανάργυροι (Παράκληση)

Δευτέρα 4 Αυγούστου:
07.00: Καρίτσα (Θεία Λειτουργία)
18.00: Δεσποτικό (Παράκληση)
19.30: Αετόπετρα (Παράκληση)
21.00: Γρανιτσοπούλα (Παράκληση)

Τρίτη 5 Αυγούστου:
07.00: Ανήλιο (Θεία Λειτουργία)
19.00: Βοτονόσι (Εσπερινός Μεταμορφώσεως)

Τετάρτη 6 Αυγούστου:
07.00: Ιερά Μονή Μεταμορφώσεως Νήσου Ιωαννίνων (Θεία Λειτουργία)
18.30: Αρίστη (Παράκληση)
20.00: Καλπάκι (Παράκληση)

Πέμπτη 7 Αυγούστου:
07.00: Δερβίζιανα (Θεία Λειτουργία)
18.00: Πολυστάφυλλο (Παράκληση)
19.30: Ρωμανός (Παράκληση)
21.00: Σιστρούνι (Παράκληση)

Παρασκευή 8 Αυγούστου:
07.00: Μελιγγοί (Θεία Λειτουργία)
18.00: Αρτοπούλα (Παράκληση)
19.30: Ελευθεροχώρι (Παράκληση)
21.00: Δραμεσιοί


Σάββατο 9 Αυγούστου:
07.00: Τέροβο (Θεία Λειτουργία)
18.00: Μουσιωτίτσα (Εσπερινός)
21.00: Κοπάνη (Εσπερινός)

Κυριακή 10 Αυγούστου:
07.00: Ασβεστοχώρι (Θεία Λειτουργία)
18.00: Ζωοδόχος (Παράκληση)
19.30: Γραμμένο (Παράκληση)
21.00: Πολύλοφος (Παράκληση)

Δευτέρα 11 Αυγούστου:

07.00: Ραδοβίζι (Θεία Λειτουργία)
18.00: Κούρεντα (Παράκληση)
19.30: Βουτσαράς (Παράκληση)
21.00: Γκρίμποβο (Παράκληση)

Τρίτη 12 Αυγούστου:
07.00: Συρράκο (Θεία Λειτουργία)
18.00: Ιερά Μονή Κηπίνας (Παράκληση)

Τετάρτη 13 Αυγούστου:
07.00: Καλέντζι (Θεία Λειτουργία)
18.00: Πλατανούσα (Παράκληση)
19.30: Ελληνικό (Παράκληση)
21.00: Πλαίσια (Παράκληση)

Πέμπτη 14 Αυγούστου:
17.00: Μέτσοβο - Ι. Μ. Κοιμήσεως Θεοτόκου (Εσπερινός)
20.00: Χρυσοβίτσα (Εσπερινός)

Παρασκευή 15 Αυγούστου:
07.00: Ιερός Ναός Κοιμήσεως Θεοτόκου (Αρχιμανδρείου) πόλεως Ιωαννίνων (Θεία Λειτουργία)
19.00: Ασπράγγελοι (Εσπερινός)

Σάβατο 16 Αυγούστου:
07.00: Ιερά Μονή Δουραχάνης (Θεία Λειτουργία)
18.30: Ι. Ν. Προφήτου Ηλιού Καρδαμιτσίων (Εσπερινός)
20.00: Ι. Ν. Αγίου Νικολάου εις Κοπάνους (Εσπερινός).

Τετάρτη 30 Ιουλίου 2014

Αρχίζουν οι Παρακλήσεις


 
Σας κάνουμε γνωστό ότι στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου («εις Κοπάνους») πόλεως Ιωαννίνων, οι «Παρακλήσεις» (Μικρός και Μέγας «Παρακλητικός Κανών» προς την Υπεραγία Θεοτόκο) θα ψάλλονται στις επτά το απόγευμα, αμέσως μετά την ακολουθία του Εσπερινού, αρχής γενομένης από την ερχόμενη Παρασκευή 1η Αυγούστου.
 
«Παρακλήσεις» δεν τελούνται το απόγευμα του Σαββάτου και την παραμονή της Μεταμορφώσεως.

Ιωαννίνων Μάξιμος: «Να συμπορευθούμε με το Χριστό και τους αγίους μέσα στην εκκλησία...»


 

Στην Ακολουθία του Εσπερινού χοροστάτησε χθες το απόγευμα ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ιωαννίνων κ. Μάξιμος στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου στους Κοπάνους.
Ο Σεβασμιώτατος, στο τέλος του Εσπερινού, επεσήμανε την αξία και την ανάγκη της κοινής προσευχής ως συνοδοιπορία εν τη εκκλησία, ευχήθηκε στους πιστούς πλούσια την ευλογία του Χριστού και, με αφορμή την εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, μίλησε για το νόημα και τις ωφέλειες της Νηστείας και κατέληξε προτρέποντας όλους μας να γιορτάσουμε πνευματικά κι όχι εθιμοτυπικά το Πάσχα του καλοκαιριού. 

 

Κυριακή 27 Ιουλίου 2014

«Τα πανηγύρια του νησιού»



(Από τη σημερινή Λειτουργία στον Άγιο Παντελεήμονα)
 
«...Από νωρίς το απόγευμα της παραμονής, θάρχιζε ζωηρή κάτου στο Μώλο η κίνηση των πανηγυριστών. Το πανηγύρι ήταν ένα σημαντικό για τη ζωή της πόλης θρησκευτικό, κοινωνικό και πατριδολατρικό περιστατικό, που έδενε αξεδιάλυτα με τον τόπο τον Γιαννιώτη και γενικώτερα τον Ηπειρώτη. Το πανηγύρι, τότε, ήταν και περίπατος και εκδρομή και κοσμική συγκέντρωση και γλέντι και χορός και τραγούδι και θέαμα και πολύ συχνά, και περίοδο παραθερισμού. Το πανηγύρι ήταν πηγή χαράς και αναμνήσεων, ήταν πρίν απ' όλα τ' άλλα, ευλαβικό προσκύνημα.
Η σειρά των πανηγυριών του Νησιού: του προφήτη Ηλία, του Αη Παντελεήμονα, της Σωτήρας... Τα πανηγύρια αυτά, έχουν τα μικρά ή μεγάλα ιστορικά τους, για πολλούς απο τους σημερινούς αναγνώστες είναι -αν όχι μερικά μονάχα παράξενα τοπωνύμια- άδεια ίσως από κάθε σημασία. Στους παλιότερους όμως Γιαννιώτες, πόσα και πόσα πράγματα θυμίζουν...» (Δημητρίου Στ. Σαλαμάγκα, «Παλιά πανηγύρια»).
 

Ο Μητροπολίτης Ιωαννίνων στο νησάκι της λίμνης

 

Υπαίθρια Θεία Λειτουργία στην πανηγυρίζουσα ιστορική Ιερά Μονή Αγίου Παντελεήμονος, στο νησάκι της λίμνης Παμβώτιδας των Ιωαννίνων, τέλεσε σήμερα ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ιωαννίνων κ. Μάξιμος.

Η μονή βρίσκεται στην ανατολική ακτή του νησιού, σε ελάχιστη απόσταση από τη μονή Προδρόμου. Όπως παραδίδεται από την αυτοβιογραφία των Αψαράδων, στην ίδια θέση υπήρχε ησυχαστήριο, αφιερωμένο στον άγιο Παντελεήμονα ήδη από τις αρχές του 16ου αιώνα, όταν ιδρύθηκε η μονή Προδρόμου.
 

Το συγκρότημα της μονής υπέστη αρκετές καταστροφές με την πάροδο των αιώνων. Υπάρχουν δύο αναφορές για καταστροφή του ναού, στις αρχές του 19ου αιώνα, από κατακρήμνιση των βράχων που υψώνονται απότομοι στα δυτικά του. Σύμφωνα μάλιστα με τον άγγλο περιηγητή W. Leake, ο ναός επιδιορθώθηκε με επέμβασή του Αλή Πασά, ο οποίος υποχρέωσε εύπορο Γιαννιώτη να αναλάβει τα σχετικά έξοδα. Άλλωστε ο χώρος συνδέεται άμεσα με τον Αλή, ο οποίος κατέφυγε στη μονή την τελευταία περίοδο της πολιορκίας του από τα σουλτανικά στρατεύματα και τελικά δολοφονήθηκε στα κελιά της μονής τον Ιανουάριο του 1822. Όπως συνέβη και με τη μονή Προδρόμου, στις αρχές του 20ου αιώνα, η μονή συνδέθηκε με τη συντεχνία των τσαρουχοποιών των Ιωαννίνων. Η σημερινή μορφή του ναού θα πρέπει να χρονολογηθεί στο 19ο αιώνα, πιθανώς μετά τα γεγονότα του 1822 και την αναταραχή που προκάλεσαν τα γεγονότα της δολοφονίας του Αλή Πασά. Εκτός από το καθολικό, μέσα στον περίβολο της μονής διατηρούνται δύο κτίρια κελλιών, πρόσφατα αναστηλωμένα. Το βόρειο κελί, που λειτούργησε και ως ηγουμενείο, στεγάζει τη συλλογή παλαιοτύπων και χειρογράφων των μονών του νησιού. Το νότιο κελί, με το διαβατικό που συνδέει τη μονή με τη γειτονική μονή Προδρόμου, είναι ο χώρος όπου δολοφονήθηκε ο Αλή Πασάς και σήμερα φιλοξενεί μουσείο της επαναστατικής περιόδου.

Σάββατο 26 Ιουλίου 2014

«ΕΤΟΙΜΟΣ Ο ΘΡΟΝΟΣ ΣΟΥ…»


 
ΛΟΓΟΣ ΕΠΙ ΤΗ ΕΝΘΡΟΝΙΣΕΙ
 
τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ἰωαννίνων κ.κ. ΜΑΞΙΜΟΥ
ὑπὸ
τοῦ πρωτοπρεσβυτέρου Λάμπρου Χ. Τσιάρα
«ΕΤΟΙΜΟΣ Ο ΘΡΟΝΟΣ ΣΟΥ…»
(ψαλμ. 92, 2)                        
 
Μακαριώτατε Ἀρχιεπίσκοπε Ἀθηνῶν καὶ πάσης Ἑλλάδος κ.κ. ΙΕΡΩΝΥΜΕ,
Σεβασμιώτατε Μητροπολῖτα Προύσης κ.κ. ΕΛΠΙΔΟΦΟΡΕ, ἐκπρόσωπε τῆς Α.Θ.Π. τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου,
Σεβασμιώτατε Μητροπολῖτα Ἰωαννίνων κ.κ. ΜΑΞΙΜΕ,
Σεβασμιώτατοι ἅγιοι Ἀρχιερεῖς,
Ἐξοχώτατε Ἐκπρόσωπε τῆς Ἑλληνικῆς Κυβερνήσεως,
Ἐντιμότατοι Ἐκπρόσωποι τῶν Ἀρχῶν,
φιλόχριστε λαὲ τοῦ Θεοῦ.
 
            Οἱ στιγμὲς ποὺ ζοῦμε εἶναι μοναδικές, καθὼς νέος λύχνος τίθεται ἐπὶ τὴν λυχνίαν τῆς ἐν Ἰωαννίνοις Ἐκκλησίας, διὰ νὰ λάμπει «πᾶσι τοῖς ἐν τῇ οἰκίᾳ». Ὁ ἱερὸς κλῆρος καὶ ὁ πιστὸς λαὸς τῆς Μητροπόλεως Ἰωαννίνων, πειθόμενοι καὶ ὑπείκοντες στὴν κρίση τῆς, ὑπὸ τὴν ἐπιστασίαν τοῦ Ἁγίου Πνεύματος τελούσης, Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, ὑποδεχόμεθα τὸν  νέο Ποιμενάρχη μας, καὶ ἡ χαρὰ εἶναι «ἐν ἠμῖν πεπληρωμένη».
 
 
            Πρὸ ὀλίγων ἡμερῶν ζήσαμε, Σεβασμιώτατε, μαζί Σας τὴν ἐμπειρία τῆς ἐφ’ Ὑμᾶς ἐπιδημίας τοῦ Παναγίου Πνεύματος, ὅτε τοῦ πυρὸς ἡ γλώσσα ἦλθε ἀπάνω Σας ὡς «νέφος δροσῶδες» καὶ «ὑετίζουσα φλόξ», γιὰ νὰ Σᾶς καταστήσει διάδοχον τῶν Ἀποστόλων. Ἀπὸ τὴν ἡμέρα τῆς Πεντηκοστῆς τὸ Ἅγιον Πνεῦμα διαχέεται ἀπὸ πρόσωπο σὲ πρόσωπο: ἀπὸ τοὺς Ἀποστόλους στοὺς Ἐπισκόπους, ἀπὸ τοὺς Ἐπισκόπους στοὺς ἱερεῖς, ἀπὸ τοὺς ἱερεῖς στοὺς πιστούς. Αὐτὸ εἴμαστε ἡ Ἐκκλησία: τὸ “γεώργιον” τοῦ Θεοῦ, ποὺ τὸ ἀρδεύει τὸ Ἅγιον Πνεῦμα· θεσμός, ποὺ τὸν συγκροτεῖ τὸ Ἅγιον Πνεῦμα· θεσμός, τελικῶς, ἱερωσύνης, ἀφοῦ ὅλα στὴν Ἐκκλησία εἶναι ἱερωσύνη· κι ὁ λαός της, κι αὐτὸς «βασίλειον ἱεράτευμα» εἶναι, «ἔθνος ἅγιον, λαὸς εἰς περιποίησιν». Λοιπόν, ἀφοῦ ἐλάβετε «τὸ βασίλειον τῆς εὐπρεπείας καὶ τὸ διάδημα τοῦ κάλλους ἐκ χειρὸς Κυρίου», ἐπιβαίνετε τοῦ θρόνου Σας.
 
             Ὁ θρόνος ὁ ἐπισκοπικὸς εἶναι τὸ ἐπίγειον ἀπείκασμα τοῦ οὐρανίου θρόνου, ἐπὶ τοῦ ὁποίου ὁ Προφήτης εἶδε μὲ τὰ μάτια του «καθήμενον τὸν βασιλέα Κύριον Σαβαώθ» καὶ κατενύγη. Δὲν εἶναι ἡ λατινικὴ καθέδρα, ὅπου ὁ Θεὸς παραμερίζεται, καὶ ἵσταται ὁ ἄνθρωπος ἀντ’ αὐτοῦ. Ἐδῶ ὁ Ἐπίσκοπος φανερώνει τὸν Χριστό· τὸν κάνει ὁρατὸ σ’ ἐμᾶς. Κι ἐμεῖς, βλέποντας στὸ πρόσωπό του, βλέπουμε αὐτὸν τὸν Χριστὸ παρόντα ἀνάμεσά μας, νὰ μᾶς διδάσκει, νὰ μᾶς εὐλογεῖ καὶ νὰ μᾶς ἁγιάζει. Γι’ αὐτὸ καὶ ἀκολουθοῦμε πιστὰ τὸν Ἐπίσκοπο καὶ ὑπακούομε σ’ αὐτὸν «ὡς τῷ Χριστῷ».
            Παληά, ὁ Θεὸς ὁδηγοῦσε τὸν λαὸ του πρὸς τὴ γῆ τῆς ἐπαγγελίας διὰ τῆς νεφέλης· καὶ τοῦ μιλοῦσε μέσ’ ἀπὸ τὴ νεφέλη, κρυπτόμενος καί, συνάμα, ἀποκαλυπτόμενος. Τώρα ὁ Θεὸς κρύπτεται, ἀλλὰ καὶ ἀποκαλύπτεται στὸ πρόσωπο τοῦ Ἐπισκόπου, καὶ μᾶς καθοδηγεῖ δι’ αὐτοῦ στὴν ὑπεσχημένη βασιλεία του.
 
Κύριος, πρ τς σταυρώσεώς του, επε στος μαθητές του: "γ εμ ν μέσ μν ς διακονν". Στν ρχιερατικ θητεία βλέπουμε κριβς τν παρατεινόμενη παρουσία το Θεανθρώπου Κυρίου, ς διαρκς κενοντος αυτν κα διακονοντος τν σωτηρία το νθρώπου. Στν καθ' μς νατολ κκλησία διακονε, δν ξουσιάζει. ν πάρχει στν κκλησία μας μι ξουσία, ατ εναι πνευματικς φύσεως. Εναι ερωσύνη πο παιτε θυσία, διακονία, σύμφωνα μ τ πόδειγμα το Κυρίου της, ποος -καθς τ επε κα τ δειξε- «οκ λθε διακονηθναι, λλ διακονσαι κα δοναι τν ψυχν ατο λύτρον ντ πολλν». Κι ν Χριστς εναι ρχων κα ξουσιαστής, καθς τ λέει προφήτης, εναι ξουσιαστς κα ρχων ερήνης.
Ὁ Χριστὸς τὴν ἐξουσία του τὴν φέρει ἐπὶ τοῦ ὤμου του· εἶναι ὁ Σταυρός του. Αὐτὸ ἐννοεῖ ὁ Προφήτης, ὅταν λέγει· «οὗ ἡ ἀρχὴ ἐγενήθη ἐπὶ τοῦ ὤμου αὐτοῦ». Ὁ Χριστὸς ἀπάνω στὸ Σταυρὸ εἶναι ἀληθινὰ βασιλεὺς στὸν θρόνο του. Ὄχι τῶν Ἰουδαίων βασιλεύς, ἀλλὰ βασιλεὺς τῆς δόξης. Ἐκεῖ – στὸν Σταυρὸ -  δοξάζεται ὁ Χριστός, ἀφοῦ ἐν τῷ Σταυρῷ καὶ διὰ τοῦ Σταυροῦ καταργεῖ τὸν Ἅδη καὶ τὸν θάνατο· «Σταυρὸν γὰρ ὑπομείνας δι’ ἡμᾶς, θανάτῳ θάνατον ὤλεσεν».
 
 
            Μετὰ τὴν ἀνάστασή του ὁ Κύριος, ὅταν ὅλα ὑποτάχτηκαν σ’  αὐτόν, «οὐρανὸς τε καὶ γῆ καὶ τὰ καταχθόνια», καὶ ἐτελείωσε τὸ ἔργο «ὃ δέδωκεν» εἰς αὐτὸν ὁ Πατήρ, εἶπε στοὺς μαθητές του: «Λάβετε Πνεῦμα Ἅγιον· ἂν τινων ἀφῆτε τᾶς ἁμαρτίας, ἀφίενται αὐτοῖς…», καί, ἀκόμη, «πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τὰ ἔθνη, βαπτίζοντες αὐτοὺς εἰς τὸ ὄνομα τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, διδάσκοντες αὐτοὺς τηρεῖν πάντα ὅσα ἐνετειλάμην ὑμῖν». Μὲ αὐτὰ τὰ λόγια ὁ Ἰησοῦς Χριστὸς μεταβιβάζει τὸ ἱερατικὸ καὶ διδακτικὸ καὶ βασιλικὸ ἀξιωμά του στοὺς Ἀποστόλους καὶ τοὺς διαδόχους τους μέσα στὴν Ἐκκλησία. Σύμφωνα μὲ αὐτὰ οἱ Ἀπόστολοι ἵδρυαν Ἐκκλησίες κατὰ τόπους, κήρυτταν τὸ Εὐαγγέλιο καὶ χειροτονοῦσαν ἐπισκόπους· ἐν συνεχείᾳ οἱ μαθητὲς τους δίδαξαν πὼς ὁ Ἐπίσκοπος στὴν Ἐκκλησία εἶναι «εἰς τόπον καὶ τύπον Χριστοῦ»· ὅτι οἱ πρεσβύτεροι καὶ οἱ διάκονοι γύρω του εἶναι «εἰς τύπον συνεδρίου τῶν Ἀποστόλων»· καὶ ὅτι χωρὶς ἐπισκόπους καὶ ἱερὸ κλῆρο «ἐκκλησία οὐ καλεῖται».
            Ἐμεῖς, ἀδελφοί, ἔχουμε σήμερα ἐν θρόνῳ τὸν Διδάσκαλο, ποὺ ἔρχεται «ἴνα μαρτυρήσῃ τῇ ἀληθείᾳ». Ἔχουμε ἐμπρός μας τὸν Βασιλέα καὶ Ποιμένα, ποὺ θὰ μᾶς διοικεῖ ὡς πατέρας καὶ παιδαγωγός. Ἔχουμε ἐνώπιόν μας τὸν Ἀρχιερέα, ποὺ μὲ τὶς θερμὲς ἱκεσίες του θὰ κατεβάζει τὸν Θεὸ στὴν Ἅγια Τράπεζα, καί, ταυτοχρόνως, θ’ ἀναλαμβάνει ὅλους ἐμᾶς «ἐπὶ τῶν μεταφρένων» του, καὶ θὰ μᾶς μεθιστᾶ στοὺς οὐρανούς, ὅπου θὰ λέει στὸν Πατέρα: ὅλοι ἐτοῦτοι δικοί σου εἶναι καὶ «ἐμοὶ αὐτοὺς δέδωκας»· ἁγίασέ τους· φύλαξέ τους ἀπὸ τὸν πονηρό· «τήρησον αὐτοὺς ἐν τῷ ὀνόματί σου… ἴνα πάντες ἕν ὦσιν», ὥστε κανένας τους νὰ μὴ χαθεῖ… Αὐτὸ εἴμαστε ἡ Ἐκκλησία, ἀδελφοί: μία σύναξη, μία σύν-οδος, μία κοινότητα ἐν πορείᾳ, μὲ ἕνα προορισμό: τὴν εὐλογημένη βασιλεία τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.
 
            Σεβασμιώτατε· θὰ Σᾶς εἶπαν ἴσως πολλοί, ὅτι ἔρχεσθε νὰ διακονήσετε «ἐν γῇ ἐρήμῳ καὶ ἀβάτῳ καὶ ἀνύδρῳ». Ἀλλὰ ὅλοι ξέρουμε, ὅτι ἀπὸ τὴν ἐποχὴ τῶν Ἀποστόλων ὁ κόσμος στὸν ὁποῖον ἀποστελλόμεθα, ἄλλο δὲν εἶναι παρὰ μιὰ ἄνικμη γῆ. Καὶ ὅτι κλῆρος μας δὲν εἶναι ἄλλος, ἀπὸ τὴν τεθλιμμένη ὁδὸ τῆς μαρτυρίας καὶ τῆς σταυρώσεως. Οἱ κληρικοὶ τῆς θεοσώστου ἐπαρχίας τῶν Ἰωαννίνων Σᾶς βεβαιώνουμε, ὅτι στὸ ἔργο Σας δὲν θὰ μείνουμε θεατές· θὰ γίνουμε Κυρηναῖοι. Θὰ πορευθοῦμε μαζί Σας, ὡς μία οἰκογένεια – ὅπως τὸ  εἴπατε στὴ χειροτονία – τὴν ὁδὸ τῆς μαρτυρίας Ἰησοῦ Χριστοῦ. Θὰ Σᾶς ἀκολουθοῦμε πειθόμενοι καὶ ὑπείκοντες ὡς τῷ Χριστῷ. Δὲν θὰ ἀκολουθήσουμε φωνὲς ἀλλότριες, διότι «οὐκ οἴδαμεν τῶν ἀλλοτρίων τὴν φωνήν». Ἡ γῆ ἐτούτη, ποὺ δὲν εἶναι, ὅσο τὴ λένε… “ἄγονη”, διότι ἔχει ρίζες καὶ ἱστορία καὶ παράδοση κι ἔχει πιανθεῖ τοῖς αἵμασι καὶ τοῖς ἰδρῶσι καὶ τοῖς δάκρυσι τῶν ἡρώων καὶ τῶν μαρτύρων της, ἐτούτη ἡ “γῆ”, θὰ Σᾶς ἀγαπήσει καὶ θὰ Σᾶς ἀκολουθήσει, γιατί ἔχετε αὐτὸ πού Σας εἶπε ὁ Μακαριώτατος τὴν ἡμέρα τῆς χειροτονίας Σας: «Σὲ πρότεινα», εἶπε, «γιατί εἶσαι ἴσιος· γιατί εἶσαι τίμιος· γιατί εἶσαι αὐτὸ ποὺ δείχνεις…».
            Λοιπόν, «περίζωσαι τὴν ρομφαίαν σου ἐπὶ τὸν μηρόν σου… καὶ ἔντεινον καὶ κατευοδοῦ καὶ βασίλευε, ἕνεκεν ἀληθείας καὶ πραότητος καὶ δικαιοσύνης, καὶ ὁδηγήσει σε θαυμαστῶς ἡ δεξιά» του Ὑψίστου (Ψαλμ. 44, 4-5).
 
Καλη Ποιμαντορία            .          
 
Ἰωάννινα, 20 Ἰουλίου  2014.         

Παρασκευή 25 Ιουλίου 2014

Ο Άγιος Παντελεήμων

 

Η εικόνα βρίσκεται στην Ι. Μονή Χιλανδαρίου του Αγίου Όρους (αρχές 14 ου αι.). Ο άγιος παριστάνεται ως την μέση σε αρχοντική στάση στο χρυσό κάμπο. Φορεί πορφυρό χιτώνα κι ιμάτιο σε βαθύ και έντονο πράσινο. Με το αριστερό του χέρι κρατεί πυξίδα, ιατρικό κουτί, και με το δεξί τη σχετική λαβίδα. Τα δάκτυλα, μακριά και έντονα αρθρωμένα, συνταιριάζονται με τους πλατείς ώμους και το ευρύστερνο σώμα. Το κεφάλι σκεπάζουν πλούσια φουντωτά μαλλιά που κατεβαίνουν χαμηλά όμορφα για να προφυλάξουν και προβάλουν συνάμα το αριστοκρατικό του πρόσωπο.
Ο ζωγράφος μας το φώτισε σχεδόν ολόκληρο για να τονίσει την ομορφιά του, την «πρόσοψιν ἠγλαϊσμένη» και το «ταπεινόν ἦθος», που είχε ο άγιος. Του έδωσε ακόμη τα κληρονομικά χαρακτηριστικά που πήρε από την οικογένειά του: όψη εντυπωσιακή, εμφάνιση ρωμαίου συγκλητικού, παράστημα αρχοντικό, όλα από τον πατέρα του. Πολλά όμως πήρε και από την μάνα του: γαλήνη, ηρεμία, σύνεση, τη σιγουριά της πίστης. Ισορροπούν τα χαρίσματα αυτά σ' ένα εύρωστο σώμα και μια ψυχή που ακτινοβολεί προς τα έξω το μέσα πλούτο: την αράγιστη πίστη, την παρρησιασμένη ομολογία, την αλύγιστη καρτερία στο μαρτύριο. «Και ρωμαλέον ψυχῆς τό ἀνάστημα κεκτημένος...καί ἀνδρείῳ, μάκαρ φρονήματι».
Η βυζαντινή ζωγραφική μας έδωσε μία εξαιρετική εικόνα του αγίου Παντελεήμονα, που εμπνέει με την χάρη που αποπνέει, την εμπιστοσύνη που μεταδίδει και την αγάπη που σταλάζει μέσα μας για έναν άγιο «πᾶσιν ἐπέραστον καί ζηλωτόν,...ἀνά πᾶν σχεδόν στόμα λαλούμενον καί θαυμαζόμενον» (Νικήτας ο Παφλαγών).
 
Πηγή: apostoliki-diakonia.gr

Τρίτη 22 Ιουλίου 2014

«Εις Κοπάνους» ο Μητροπολίτης μας

 

Στον Άγιο Νικόλαο (εις Κοπάνους) βρέθηκε χτες το απόγευμα ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ιωαννίνων κ. Μάξιμος, όπου τέλεσε τρισάγιο υπέρ αναπαύσεως της ψυχής του μακαριστού προκατόχου του, κυρού Θεοκλήτου.

 
Ο Σεβασμιώτατος ποιμενάρχης μας, εισερχόμενος στο Ναό, προσκύνησε τα άγια λείψανα που φυλάσσονται στα δύο προσκυνητάρια και ακολούθως είχε μια σύντομη συνομιλία με τους ιερείς, καθώς και με πιστούς που βρέθηκαν εκείνη την ώρα στον Άγιο Νικόλαο.
 

Δευτέρα 21 Ιουλίου 2014

Επιβατήριος Λόγος Μητροπολίτου Ιωαννίνων κ. Μαξίμου



Ο Επιβατήριος Λόγος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ιωαννίνων κ. Μαξίμου, κατά τη χθεσινή λαμπρή και ιστορική για την πόλη και τη Μητρόπολη των Ιωαννίνων ημέρα:
 
Εὐχαριστοῦμεν τῷ Θεῷ καί πατρί τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ πάντοτε ὑπέρ ὑμῶν  προσευχόμενοι, ἀκούσαντες τήν πίστην ὑμῶν ἐν Χριστῷ 'Ιησοῦ καί τήν ἀγάπην τήν  εἰς πάντας τούς ἁγίους, διά τήν ἐλπίδαν τήν ἀποκειμένην ὐμῖν ἐν τοῖς οὐρανοῖς, ἥν  προηκούσατε ἐν τῷ λόγῳ τῆς ἀληθείας τοῦ εὐαγγελίου τοῦ παρόντος εἰς ἡμᾶς, καθώς καί  ἐν παντί τῷ κόσμῳ, καί ἔστι καρποφορούμενον καί αὐξανόμενον καθώς καί ἐν ὑμῖν, ἀφ' ἧς  ἡμέρας ἠκούσατε καί ἐπέγνωτε τήν Χάριν τοῦ Θεοῦ ἐν ἀληθείᾳ. Μακαριώτατε Πάτερ καί Δέσποτα, Ἀρχιεπίσκοπε Ἀθηνῶν καί πάσης Ἑλλάδος Κύριε Κύριε  Ἱερώνυμε, Ἅγιε Ἐκπρόσωπε τῆς Αὐτοῦ Θειοτάτης Παναγιότητος, τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου Κυρίου  Κυρίου Βαρθολομαίου, Σεβασμιώτατε Μητροπολίτα Προύσης, κύριε Ἐλπιδοφόρε, Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες καί Θεοφιλέστατοι Ἐπίσκοποι, Σεβαστή τῶν Ἀρχιερέων  Χορεία,  Ἅγιε Λεύκης, Ἐκπρόσωπε τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Γερμανίας, Ἐξοχώτατε ἐκπρόσωπε τῆς κυβερνήσεως, Ὑπουργέ Πολιτισμοῦ, κύριε Τασούλα, Ἀξιότιμε Περιφερειάρχα Ἠπείρου κύριε Καχριμάνη,  Ἀξιότιμοι Ἐκπρόσωποι τοῦ Ἑλληνικοῦ Κοινοβουλίου,  Ἀξιότιμε Δήμαρχε Ἰωαννιτῶν κύριε Φίλιε, Ἀξιότιμε Δήμαρχοι τοῦ Νομού Ἰωαννίνων, Ἀξιότιμοι Διοικηταί τοῦ Στρατοῦ, τῶν Σωμάτων Ασφαλείας, Ἀστυνομίας καί Πυροσβεστικῆς, Ἀξιότιμοι Πρόεδροι τῶν Δικαστηρίων και Δικαστικοί Αξιότιμοι, Πρυτάνεις, Κοσμήτορες, Καθηγηταί, Εκπαιδευτικοί, Σεβαστοί Πατέρες καί Ἀδελφοί ἐν Χριστῷ, Μέ τοῦτα τά λόγια, μέ αὐτήν τήν πίστη, μέ τήν ἴδια ἐλπίδα καί την αὐτή πεποίθηση,  εὐχαριστῶ, ὡς ὁ Ἀπόστολος Παύλος διά τούς Κολοσσαεῖς, προσευχητικῶς, δοξολογικῶς  καί εὐγνωμόνως τῷ Θεῷ καί Πατρί σύν Υἱω καί Πνεύματι, διά τό ὑπό τοῦ Θεοῦ διά τῆς  Ἁγιωτάτης Ἐκκλησίας, ἐμπιστευθέν μοι ποίμνιο, τά πνευματικά μου πλέον τέκνα εἰς τήν  Ἱερά Μητρόπολη Ἰωαννίνων, τήν, προτάσει τοῦ Μακαριωτάτου Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καί  Πάσης Ἑλλάδος Κυρίου Κυρίου Ἱερωνύμου καί ψήφῳ τῶν Ἁγίων Ἀρχιερέων, λαχοῦσαν μοι  Ἐπαρχία.  Ἐπικαλοῦμαι τήν Εὐλογία Σας Μακαριώτατε Πάτερ καί Δέσποτα, ἐκφράζοντας τήν ὑπακοή,  τήν εὐγνωμοσύνη, τήν υἱϊκή ἀγάπη, τόν υἱϊκό Σεβασμό καί ἐν ταὐτό τίς εὐγνώμονες  εὐχαριστίες μου στήν Σεπτή ἱεραρχία τῆς Ἁγιωτάτης Αὐτοκεφάλου Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος  γιά τήν ὕψιστη τιμή τῆς ἐκλογῆς μου στόν περιώνυμο ἱστορικό θρόνο τῆς θεοσώστου Ἱερᾶς  Μητροπόλεως Ἰωαννίνων.Ἐπικαλοῦμαι τίς εὐχές καί εὐλογίες τῆς Αὐτοῦ Θειοτάτης Παναγιότητος, τοῦ Παναγιωτάτου καί Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου Κυρίου Κυρίου Βαρθολομίου, πρός τόν ὁποῖον καί την πνευματική καί εὐχαριστιακή ἀναφορά ἔχομεν, ὑποσχόμενος πνευματική ὑπακοή και ἀπαρασάλευτη ἐν Χριστῷ Ἀγάπη.
Ἐπικαλοῦμαι ἐπίσης καί τίς εὐχές τῶν κεκοιμημένων προκατόχων μου στήν Ἱερά Μητρόπολη Ἰωαννίνων καί κυρίως τοῦ πρότριτα ἐκλιπόντος κυροῦ Θεοκλήτου, ὅστις θεοφιλῶς ἐποίμανε τήν ἐπαρχία τούτη, ἐπί σχεδόν τεσσαράκοντα συναπτά ἔτη, προσευχόμενος καί ἀναπέμπων μεθ'ὑμῶν ἱκεσία πρός τόν Θεόν, νά εἶναι ἡ μνήμη αὐτῶν αἰωνία!
Γνωρίζω ὅτι μοῦ ἀνατίθεται ἠ πνευματική πατρότης καί εὐθύνη μιᾶς ἱστορικῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως. Γνωρίζω πώς μοῦ ἀνατίθεται ἡ διαποίμανση ἑνός τόπου μέ ἱστορία βαριά, μιᾶς πόλεως που δεσπόζει, ὡς ἄλλος δικέφαλος, στά ὅρια Ἀνατολῆς καί Δύσεως, τῆς πόλεως τῶν Ἰωαννίνων, πού ἀπό τόν ἕβδομο αἰώνα διαφεντεύει στά δρώμενα τῆς Ἠπείρου καί τῆς δυτικῆς Ἑλλάδος, που ἀπό τά χρόνια τοῦ Μεγάλου καί Ἱεροῦ Φωτίου συμβάλλει οὐσιαστικῶς στήν διαφύλαξη τῆς ὀρθοδόξου πίστεως καί τῆς Ἐκκλησιαστικῆς τάξεως, πού στό διάβα τῶν αἰώνων καθίσταται ὁ προμαχών διαφυλάξεως τῆς ταυτότητος καί τῆς ἰδιοπροσωπίας τοῦ Γένους, ἐν μέσω ἀλλεπαλλήλων κατακτήσεων, ἀλλά καί σμιλευτῆς τῶν ἰσορροπιῶν γιά τή διαφύλαξη τῆς ζωῆς τῶν γηγενῶν, καί ἀκόμη ὁ προβολεύς τῶν
ἑλληνικῶν γραμμάτων καί τοῦ ἐλληνικοῦ πνεύματος στή Δύση, τίς Βενετιές καί τά Λιβόρνα, καί ὁ ἐγγυητής τῆς ἑλληνικῆς παιδείας καί προόδου σέ ἐποχές δισχειμέρους διά τῶν προνοιῶν, δωρεῶν, εὐεργεσιῶν, κόποις, πόνοις καί ἐξόδοις τῶν Μεγάλων Ἠπειρωτῶν και Ἰωαννιτῶν εὐεργετῶν τῆς Ἠπείρου, τῆς Πατρίδος, τοῦ ἀπανταχοῦ τῆς γῆς Ἑλληνισμοῦ και τοῦ Γένους! Αὐτή, βεβαίως, εἶναι μιά πολύ βαριά κληρονομιά, γιά κάθε ἄνθρωπο πού ζεῖ σ' αὐτόν τόν τόπο, γιά ἐκείνους πού ἀναλαμβάνουν εὐθύνες γιά τίς ζωές τῶν ἀνθρώπων, μά κυρίως γιά τόν Ἐπίσκοπο καί Μητροπολίτη τῆς Ἐπαρχίας!
Ἑνώπιον Θεοῦ καί άνθρώπων, ἀγίων καί ἀγγἐλων, ἱεραρχῶν, ἱερέων, πολιτικῶν και διοικητικῶν ἀρχῶν, συμπολιτῶν, συγγενῶν, φίλων, γνωστῶν καί ἀγνώστων, ἀναδέχομαι αὐτήν τήν κληρονομιά μέ σεβασμό καί δέος σάν ρίζα πού θά μέ θρέψει καί θά μέ θρέφει, ὅσο ὁ Θεός καί ἡ ἀγάπη τοῦ ποιμνίου μου θά μέ κρατοῦν στή ζωή, μέ μέτρο και κριτήριο τά δόγματα, τήν πνευματική ἐμπειρία, τήν διδασκαλία καί τήν Ἱερά Τάξη τῆς Μίας, Ἁγίας, Καθολικῆς καί Ἀποστολικῆς καθ'ἡμᾶς Ὀρθοδόξου Ἀνατολικῆς Ἐκκλησίας, Χάριτι Θεοῦ! Ἀποδέχομαι δέ καί τήν εύθύνη τῆς διαφυλάξεως τῆς πίστεως, τῆς πνευματικῆς διαπαιδαγωγήσεως τοῦ ποιμνίου, τῆς καθοδηγήσεως αὐτοῦ στήν ὁδό τῆς πνευματικῆς αὐξήσεως, τῆς ἀναδείξεως, ζωοποιήσεως καί αύξήσεως τῶν  νευματικῶν καί πρακτικών χαρισμάτων, μέ σκοπόν τήν κατά δύναμιν ἀνθρωπίνην καί κατά θείαν εὐδοκίαν κατάκτησιν τῆς ἐκκλησιαστικῆς ὀρθοδόξου συνειδήσεως ὅτι πάντες ἕνα σῶμα, μία πίστις ἐσμέν. Λέγει ὁ Ἀπόστολος Παύλος:
"Καθάπερ γὰρ τὸ σῶμα ἕν ἐστι καὶ μέλη ἔχει πολλά, πάντα δὲ τὰ μέλη τοῦ σώματος τοῦ ἑνός, πολλὰ ὄντα, ἕν ἐστι σῶμα, οὕτω καὶ ὁ Χριστός· καὶ γὰρ ἐν ἑνὶ Πνεύματι ἡμεῖς πάντες εἰς ἓν σῶμα ἐβαπτίσθημεν, ...καὶ πάντες εἰς ἓν Πνεῦμα ἐποτίσθημεν. καὶ γὰρ τὸ σῶμα οὐκ ἔστιν ἓν μέλος, ἀλλὰ πολλά. ἐὰν εἴπῃ ὁ πούς, ὅτι οὐκ εἰμὶ χείρ, οὐκ εἰμὶ ἐκ τοῦ σώματος, οὐ παρὰ τοῦτο οὐκ ἔστιν ἐκ τοῦ σώματος; καὶ ἐὰν εἴπῃ τὸ οὖς, ὅτι οὐκ εἰμὶ ὀφθαλμός, οὐκ εἰμὶ ἐκ τοῦ σώματος, – οὐ παρὰ τοῦτο οὐκ ἔστιν ἐκ τοῦ σώματος; εἰ ὅλον τὸ σῶμα ὀφθαλμός, ποῦ ἡ ἀκοή; εἰ ὅλον ἀκοή, ποῦ ἡ ὄσφρησις; νυνὶ δὲ ὁ Θεὸς ἔθετο τὰ μέλη ἓν ἕκαστον αὐτῶν ἐν τῷ σώματι καθὼς ἠθέλησεν. εἰ δὲ ἦν τὰ πάντα ἓν μέλος, ποῦ τὸ σῶμα; νῦν δὲ πολλὰ μὲν μέλη, ἓν δὲ σῶμα. οὐ δύναται δὲ ὀφθαλμὸς εἰπεῖν τῇ χειρί· χρείαν σου οὐκ ἔχω· ἢ πάλιν ἡ κεφαλὴ τοῖς ποσί· χρείαν ὑμῶν οὐκ ἔχω· ἀλλὰ πολλῷ μᾶλλον τὰ δοκοῦντα μέλη τοῦ σώματος ἀσθενέστερα ὑπάρχειν ἀναγκαῖά ἐστι, καὶ ἃ δοκοῦμεν ἀτιμότερα εἶναι τοῦ σώματος, τούτοις τιμὴν περισσοτέραν περιτίθεμεν, καὶ τὰ ἀσχήμονα ἡμῶν εὐσχημοσύνην περισσοτέραν ἔχει. τὰ δὲ εὐσχήμονα ἡμῶν οὐ χρείαν ἔχει. ἀλλ᾿ ὁ Θεὸς συνεκέρασε τὸ σῶμα, τῷ ὑστεροῦντι περισσοτέραν δοὺς τιμήν, ἵνα μὴ ᾖ σχίσμα ἐν τῷ σώματι, ἀλλὰ τὸ αὐτὸ ὑπὲρ ἀλλήλων μεριμνῶσι τὰ μέλη· καὶ εἴτε πάσχει ἓν μέλος, συμπάσχει πάντα τὰ μέλη, εἴτε δοξάζεται ἓν μέλος, συγχαίρει πάντα τὰ μέλη. ῾Υμεῖς δέ ἐστε σῶμα Χριστοῦ καὶ μέλη ἐκ μέρους".
Αὐτή είναι ἡ Ἐκκλησία μας Ἀδελφοί! Σῶμα Χριστοῦ. Καί ἐμεῖς εἴμαστε μέλη ἐκ μέρους!
Ἐάν βεβαίως καί ὄταν τό θέλουμε καί τό ἐπιθυμοῦμε! Ὅμως δέν περισσεύει κανείς! Εἶναι ὅλοι κλητοί! Εἶναι ὄλοι ἐπιθυμητοί! Εἶναι ὅλοι ἀναγκαίοι! Χρειάζονται ὄλα τά μέλη για νά εἶναι σῶμα! Ἐάν παραπονεθεῖ τό πόδι πώς δέν εἶναι χέρι, καί γι' αὐτό δέν ἀνήκει στο σῶμα, ἤ ἀκόμα ἄν παραπονεθεῖ τό αὐτί πώς δέν εἶναι μάτι, γι' αὐτό δέν ἀνήκει στό σῶμα, αὐτό δέν μπορεῖ νά ἰσχύσει! Δέν μπορεῖ νά εἶναι ὄλο τό σῶμα ὀφθαλμός, οὔτε νά πεῖ ὁ ὀφθαλμός στό χέρι δέν σέ χρειάζομαι ἤ τό κεφάλι στά πόδια δέν σᾶς έχω ἀνάγκη! Γιά να μή γίνει λοιπόν σχῖσμα στό σῶμα τά μέλη πρέπει νά μεριμνοῦν τό ἕνα γιά τό ἄλλο! Και ὄταν πάσχει ἔνα μέλος τότε νά συμπάσχουν ὅλα τά μέλη! Αὐτή εἶναι ἡ πορεία μας, αὐτό εἶναι τό ζητούμενο, ἔτσι μποροῦμε νά εἴμαστε κοινωνία, ἔτσι μποροῦμε να κάνουμε ὑγιεῖς οἰκογένειες, καλά παιδιά, σωστές καί ἀποδοτικές δομές, ἔτσι μποροῦμε νά εἴμαστε πολίτες καί νά ἔχουμε πολιτεία. Μέ αὐτόν τόν τρόπο θα γαλουχηθοῦμε στήν κοινωνική εὐθύνη και ὑπευθυνότητα, στήν ὀρθή ἀξιολόγηση καί ἰεράρχηση κάθε στοιχείου τῆς ζωῆς μας, κάθε σχέσης καί δραστηριότητας. Αὐτά γίνονται ὄταν ἐλεύθερα ἐπιλέγουμε νά εἴμαστε μέλη τοῦ Σώματος τοῦ Χριστοῦ. Αὐτός θά εἴναι ὀ ἀγώνας μας, καί πιστεύω πώς αὐτό ἀφορᾶ κυρίως καί πρωτίστως τήν ποιότητα τῆς ζωῆς μας, ἡ ὁποία διαφορετικά διαμορφώνεται με τή μετοχή στή Χάρη, τή δύναμη, τήν ἐνέργεια τῆς Ἁγίας Τριάδος μέσα στή μυστηριακή και λειτουργική ζωή τῆς Ἐκκλησίας μας, μέ μιά προοπτική αἰωνιότητος καί δυστυχῶς ἀλλιῶς χωρίς αὐτή τή μέθεξη τῆς θείας ζωῆς!

 

Ὄλα αὐτά Ἅγιοι Πατέρες καί ἐν Χριστῷ ἀδελφοί, δέν μποροῦν νά εἶναι καί νά παραμένουν ἁπλῶς θεωρίες! Πρέπει να σημαίνουν κάτι στήν καθημερινή μας πορεία, στήν πράξη, στη ζωή! Ἀναμένετε μάλλον καί ὀρθῶς περιμένετε, νά ἀκούσετε τί σημαίνουν αὐτά γιά τή δική μου ζωή, δράση καί πορεία στή νέα μου πατρίδα, τό νέο μου τόπο, στή νέα μου οἰκογένεια, στή νέα μου άποστολή.
Σημαίνουν πώς, ἡ ζωή μου δέν ὑπάρχει πλέον χωρίς αὐτή τήν οἰκογένεια! Πώς θἐλω σύν Θεῷ νά ποτίσει τό εἶναι μου μέ αὐτό πού εἶναι ἡ νέα μου πατρίδα, οἱ ἅνθρωποί της, οἱ παραδόσεις της, τά ἤθη καί τά ἔθιμά της, οἱ ἀγωνίες καί τά προβλήματα τῶν ἀνθρώπων της, τά ὄνειρα τῶν νέων της, ἠ προοπτική τοῦ τόπου, ἡ ἀνάπτυξή του, κάθε δραστηριότητα πού μπορεῖ νά προάγει τόν ἄνθρωπο, τήν κοινωνία τῶν προσώπων, τήν ἀλληλεγγύη, το κοινό καλό, τήν πρόοδο, ὄμως ἐπαναλαμβάνω, πάντα μέ ὀδηγό τό εὐαγγέλιο καί τό Χριστό, ὅτι "Αὐτός ἐστιν ἡ κεφαλή τοῦ Σώματος, τῆς Ἐκκλησίας. ὅτι ἐν αὐτῷ ἐκτίσθη τὰ πάντα, τὰ ἐν τοῖς οὐρανοῖς καὶ τὰ ἐπὶ τῆς γῆς, τὰ ὁρατὰ καὶ τὰ ἀόρατα, εἴτε θρόνοι εἴτε κυριότητες εἴτε ἀρχαὶ εἴτε ἐξουσίαι· τὰ πάντα δι᾿ αὐτοῦ καὶ εἰς αὐτὸν ἔκτισται· καὶ αὐτός ἐστι πρὸ πάντων, καὶ τὰ πάντα ἐν αὐτῷ συνέστηκε, ὅς ἐστιν ἀρχή, πρωτότοκος ἐκ τῶν νεκρῶν, ἵνα γένηται ἐν πᾶσιν αὐτὸς πρωτεύων, ὅτι ἐν αὐτῷ εὐδόκησε πᾶν τὸ πλήρωμα κατοικῆσαι καὶ δι᾿ αὐτοῦ ἀποκαταλλάξαι τὰ πάντα εἰς αὐτόν, εἰρηνοποιήσας διὰ τοῦ αἵματος τοῦ σταυροῦ αὐτοῦ, δι᾿ αὐτοῦ εἴτε τὰ ἐπὶ τῆς γῆς εἴτε τὰ ἐν τοῖς οὐρανοῖς. καὶ ὑμᾶς ποτε ὄντας ἀπηλλοτριωμένους καὶ ἐχθροὺς τῇ διανοίᾳ ἐν τοῖς ἔργοις τοῖς πονηροῖς, νυνὶ δὲ ἀποκατήλλαξεν ἐν τῷ σώματι τῆς σαρκὸς αὐτοῦ διὰ τοῦ θανάτου, παραστῆσαι ὑμᾶς ἁγίους καὶ ἀμώμους καὶ ἀνεγκλήτους κατενώπιον αὐτοῦ".
Σημαίνει επίσης ὄτι θά ἐπιδιώξω κατά ὅση μοι δύναμις, τήν ἐπικοινωνία καί τή συνεργασία μέ κάθε ἄνθρωπο καλῆς θελήσεως στά ὄρια τῆς δικαιοδοσίας τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ἰωαννίνων. Ἀκόμα, πώς θά κάνω ὄτι εἶναι δυνατόν γιά τήν προκοπή τοῦ τόπου καί τῶν άνθρώπων, πάντοτε στά πλαίσια τῶν πνευματικῶν καί ηθικῶν ἀρχῶν καί τῶν ἀρχῶν, διαφανείας καί νομιμότητος.
Αὐτά, προσβλέπων πάντοτε στήν καλή συνεργασία καί στήν συναντίληψη τῶν πολιτικῶν, διοικητικῶν, δικαϊκῶν, ἐπιστημονικῶν, παιδαγωγικῶν καί πολιτιστικῶν ἀρχῶν, παραγόντων καί δομῶν τῆς περιφερείας, τῶν δήμων, τῆς πόλεως και βεβαίως στήν ἀγάπη καί στήριξη τῶν πιστῶν, τῶν ἀπλῶν ἀνθρώπων τοῦ μόχθου καί τοῦ ἀγῶνος τῆς καθημερινῆς βιοπάλης, κάθε ἀνθρώπου καλῆς διαθέσεως, ἄνευ διακρίσεων καί ἀποκλεισμῶν.
Ἀκόμα θά προσέθετα πώς θεωρώ ἀνάγκη καί προτεραιότητα τήν ἐπικοινωνία καί τη συνεργασία μέ τούς νέους τῆς Ἐπαρχίας μας. Οἱ νέοι εἶναι τό καμάρι καί τό μέλλον μας! Εὶναι πλέον δυστυχῶς καί οἱ πιό ἀδικημένοι, διότι μέ τήν ἀπληστία πού μᾶς εἶχε καταλάβει τούς άπαλλοτριώσαμε τό μέλλον τους! Χρωστοῦμε λοιπόν καί θά ἀγωνιστοῦμε νά είμαστε συνοδοιπόροι στήν πορεία καί στόν ἀγώνα τῆς ζωῆς τους. Μιᾶς ζωῆς ὅμως μέ ἀρχές και θεμέλια σταθερά, πού δέν θά ἀδικοῦν οὔτε τοῦς ἴδιους, οὔτε τίς ἐπερχόμενες γενεές, με πραγματική ποιότητα πού θά γενᾶ ἰστορία καί πολιτισμό καί ὄχι ἐκείνη τήν ἐπίπλαστη τοῦ καταναλωτικοῦ ἤ τοῦ καταναλωτοῦ σκλάβου!Στά Ἰωάννινα ὐπάρχουν καί δραστηριοποιοῦνται τά ἀγαθοεργά καταστήματα, πρός το συμφέρον καί τή στήριξη τῶν ἀνθρώπων τοῦ τόπου καί κυρίως ἐκείνων που βρίσκονται σέ μεγαλύτερη άνάγκη. Γνωρίζουμε ότι ὑπάρχουν προβλήματα. Θά ἀντιμετωπιστοῦν μέ νηφαλιότητα, σοβαρότητα, διαφάνεια, χωρίς ὑπερβολές, μέ περίσκεψη και προγραμματισμό σωστό, ὥστε καί τό ἀδιέξοδο νά ἀντιμετωπιστεῖ καί τά αγαθοεργά καταστήματα νά μποροῦν νά ἐκπληρώνουν ἐν εὐθέτῳ χρόνῳ τό σκοπό τους, πρός το συμφέρον τῶν συνανθρώπων μας, χωρίς ἀκραίες φωνές, καί ἄσκοπες φλιαρίες.
Ἄφησα πρός τό τέλος τά πιό πνευματικά, τά ἱερά, ἐκείνα που ἀποτελοῦν τή βάση, το θεμέλιο, τούς βασικούς πυλώνες τῆς πνευματικῆς, έκκλησιαστικῆς ζωῆς καί πορείας. Χωρίς αὐτά δέν γίνεται τίποτα! Τό λέει ὁ Ἰησοῦς Χριστός ξεκάθαρα: "χωρίς ἑμοῦ οὐ δύνασθε ποιεῖν οὐδέν". Ἐγώ εἰμι ἡ ἄμπελος ἡ ἀληθινή, καὶ ὁ πατήρ μου ὁ γεωργός ἐστι. 2 πᾶν κλῆμα ἐν ἐμοὶ μὴ φέρον καρπόν, αἴρει αὐτό, καὶ πᾶν τὸ καρπὸν φέρον, καθαίρει αὐτό, ἵνα πλείονα καρπὸν φέρῃ. ... 4 μείνατε ἐν ἐμοί, κἀγὼ ἐν ὑμῖν. καθὼς τὸ κλῆμα οὐ δύναται καρπὸν φέρειν ἀφ' ἑαυτοῦ, ἐὰν μὴ μείνῃ ἐν τῇ ἀμπέλῳ, οὕτως οὐδὲ ὑμεῖς, ἐὰν μὴ ἐν ἐμοὶ μείνητε. 5 ἐγώ εἰμι ἡ ἄμπελος, ὑμεῖς τὰ κλήματα. ὁ μένων ἐν ἐμοὶ κἀγὼ ἐν αὐτῷ, οὗτος φέρει καρπὸν πολύν, ὅτι χωρὶς ἐμοῦ οὐ δύνασθε ποιεῖν οὐδέν. 6 ἐὰν μή τις μείνῃ ἐν ἐμοί, ἐβλήθη ἔξω ὡς τὸ κλῆμα καὶ ἐξηράνθη, καὶ συνάγουσιν αὐτὰ καὶ εἰς τὸ πῦρ βάλλουσι, καὶ καίεται. 7 ἐὰν μείνητε ἐν ἐμοὶ καὶ τὰ ρήματά μου ἐν ὑμῖν μείνῃ, ὃ ἐὰν θέλητε αἰτήσασθε, καὶ γενήσεται ὑμῖν. 8 ἐν τούτῳ ἐδοξάσθη ὁ πατήρ μου, ἵνα καρπὸν πολὺν φέρητε, καὶ γενήσεσθε ἐμοὶ μαθηταί. 9 καθὼς ἠγάπησέ με ὁ πατήρ, κἀγὼ ἠγάπησα ὑμᾶς· μείνατε ἐν τῇ ἀγάπῃ τῇ ἐμῇ. 10 ἐὰν τὰςἐντολάς μου τηρήσητε, μενεῖτε ἐν τῇ ἀγάπῃ μου, καθὼς ἐγὼ τὰς ἐντολὰς τοῦ πατρός μου τετήρηκα καὶ μένω αὐτοῦ ἐν τῇ ἀγάπῃ".
Ἔργα ὑποδομῆς καί ἔργα αγάπης πρός τόν πλησίον εἶναι κατά τήν ἀντίληψη τῆς Εκκλησίας μας ἀμφότερα ἔργα πνευματικά ὅταν γίνονται μέ πνευματικό τρόπο καί κατά τό θέλημα τοῦ Θεοῦ, μέ προσευχή, μέ εὐγνωμοσύνη πρός τό Θεό, μέ ἀποχή ἀπό τήν ἁμαρτία, ὥστε νά ἀποκλείουν τόν σκανδαλισμό, τή λύπη, τήν ἀποτυχία, καί νά φέρουν καρπό και χαρά. Παραγγέλω λοιπόν κατά τόν Ἀπόστολο Παῦλο: "Πάντοτε χαίρετε, ἀδιαλείπτως προσεύχεσθε, ἐν παντὶ εὐχαριστεῖτε· τοῦτο γὰρ θέλημα Θεοῦ ἐν Χριστῷ ᾿Ιησοῦ εἰς ὑμᾶς. τὸ Πνεῦμα μὴ σβέννυτε, προφητείας μὴ ἐξουθενεῖτε. πάντα δὲ δοκιμάζετε, τὸ καλὸν κατέχετε· ἀπὸ παντὸς εἴδους πονηροῦ ἀπέχεσθε".
Ὑπάρχουν στή ζωή τῆς Ἐκκλησίας μας, ὅπως καί στήν σαρκική οἰκογένειά μας προβλήματα, τα ὁποία ἀνακύπτουν γιά πολλούς καί διαφόρους λόγους. Ἐξ αἰτίας ἀπειρίας, ἀπροσεξίας, ἀδιαφορίας, λάθος ἀντιλήψεως, κακῶς ἐννοουμένου συμφέροντος, κακίας, διαβολῆς κλπ.
Θέλω ἀπό τήν πρώτη ἡμέρα τῆς ἐδῶ παρουσίας μου νά ἐπισημάνω ὅτι κάθε καταγγελία θα λαμβάνεται ὑπόψη καί θά συζητεῖται ὅταν εἶναι καλοπροαίρετη, ἔχει σκοπό τή διόρθωση καί τή βελτίωση, εἶναι ἐπώνυμη καί δέν βλάπτει τήν ὑπόληψη ἀνθρώπων! Κάθε άλλη προσέγγιση θά ἀντιμετωπίζεται μέ πολύ προβληματισμό καί ὄχι χωρίς πόνο! Ρυθμιστής καί ἐδώ πρέπει νά εἶναι τό εὐαγγέλιο καί ἡ ἐμπειρία τῆης Ἐκκλησίας: "᾿Ερωτῶμεν δὲ ὑμᾶς, ἀδελφοί, εἰδέναι τοὺς κοπιῶντας ἐν ὑμῖν καὶ προϊσταμένους ὑμῶν ἐν Κυρίῳ καὶ νουθετοῦντας ὑμᾶς, καὶ ἡγεῖσθαι αὐτοὺς ὑπερεκπερισσοῦ ἐν ἀγάπῃ διὰ τὸ ἔργον αὐτῶν. εἰρηνεύετε ἐν ἑαυτοῖς. Παρακαλοῦμεν δὲ ὑμᾶς, ἀδελφοί, νουθετεῖτε τοὺς ἀτάκτους, παραμυθεῖσθε τοὺς ὀλιγοψύχους, ἀντέχεσθε τῶν ἀσθενῶν, μακροθυμεῖτε πρὸς πάντας. ὁρᾶτε μή τις κακὸν ἀντὶ κακοῦ τινι ἀποδῷ, ἀλλὰ πάντοτε τὸ ἀγαθὸν διώκετε καὶ εἰς ἀλλήλους καὶ εἰς πάντας".
Ἡ λειτουργική καί μυστηριακή ζωή στήν Ἱερά Μητρόπολη Ἰωαννίνων θά εἶναι, ὅπως ἀκριβῶς σἐ ὄλη τήν πνευματική πορεία τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας μας, θεμέλιο, ὡς ἡ βασική καί θεμελιώδης μορφή συναντήσεως, μετουσίας, μεθέξεως και συνοδειπορείας μέ τόν Ἀρχηγό τῆς Ζωῆς, τόν Κύριο καί Θεό ἠμῶν Ἰησοῦ Χριστό, "θεμέλιον γὰρ ἄλλον οὐδεὶς δύναται θεῖναι παρὰ τὸν κείμενον, ὅς ἐστιν Ἰησοῦς Χριστός". Βασικοί πυλώνες πρέπει νά εἶναι καί θά εἶναι, ἡ ποιμαντική ἀγωγή καί προετοιμασία τῶν ποιμένων, ἠ κατήχηση τῶν πιστῶν, ἠ προετοιμασία τῶν προσερχομένων στά Ἱερά Μυστήρια, ἡ προνοιακή καί κοινωνική ἔκφραση τῆς οἰκειώσεως τῆς Χάριτος καί ἐνεργείας τοῦ Θεοῦ, κοντά στά προβλήματα τοῦ πλησίον μέ τήν σταδιακή προετοιμασία καί εξειδίκευση που εἶναι ἀναγκαία. Λέγω πρός τους ποιμένες καί πρός κάθε ἄνθρωπο πού θέλει νά ὑπηρετήσει στό ἔργο τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεώς μας:" Ὁ δυνάμενος χωρεῖν, χωρείτω". Ἅν ἡ ἱερωσύνη εἶναι ἔργον, τότε καί οἱ κληρικοί εἶναι οἱ ἐργάτες τῆς Ἐκκλησίας, οἱ ἐργάτες τοῦ θείου ἀμπελῶνος (πρβλ. Ματθ. 20, 1-16), οἱ ἐργάτες πού ὁ Κύριος "ἐκβάλλει εἰς τόν θερισμόν αὐτοῦ"  (Ματθ. 9, 37-38. Πρβλ. Ἰω. 4, 35-38)9 . Ἡ ἐργασία τοῦ ποιμένος προσιδιάζει  κατ'ἀναλογίαν τήν τοῦ ἱατροῦ. Λέγει ποῦ ὁ Νικήτας Σεΐδης: "ὴν θεραπείαν  ἐπιζητοῦντες, τῆς ἰατρείας ἐπιμελόμεθα. Τέμνοντες, καίοντες, ἐπαντλοῦντες, τὰ  δρυμύτερα τῶν φαρμάκων ἐπάγοντες τὰ στύφοντα ἐπιπάττοντες τὰ γλυκαίνοντα  ἐπιρραίνοντες° τὰ λεαίνοντα ἐπαλείφοντες τὰ μαλάσσοντα τὸν ὄγκον  προσπλάττοντες τὰ κοιμίζοντα τὴν ὀδύνην προσφέροντες πάντα τρόπον  ἐπινοοῦντες πᾶσαν μηχανὴν ἐξευρίσκοντες, ὥστε μὴ μόνον συνουλῶσαι τὸ τραῦμα,  καὶ πρὸς τὴν προτέραν πάλιν ὑγείαν τὸ νοσοῦν ἐπαναγαγεῖν, ἀλλὰ καὶ τὴν οὐλὴν εἰ  δυνατὸν ἀφανίσαι". Μέ τέτοια ἐπιμέλεια καί διάκριση ὁφείλουμε νά ἐργασθοῦμε,  πράτοντας κατά περίπτωση τά πρέποντα καί ἀναγκαία. Ποιός πρέπει λοιπόν νά είμαι στήν νέα μου διακονία. Ἀπερίφραστα λέγω ὅτι ἐπιθυμῶ νά  εἶμαι ὁ πρώτος ἐργάτης καί διάκονος τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ἰωαννίνων. Ἀκούω τή φωνή  τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου νά ὁμιλεί περί τοῦ πρώτου Ποιμένος καί μόνου  Μεγάλου Ἀρχιερέως, τοῦ ὁποίου τήν Ἱερωσύνη καί Ἀρχιερωσύνη κατ'εὐδοκίαν Θεοῦ  φέρομεν. Αὐτός εἶναι ὀ Χριστός: "Ἐγὼ πατήρ, ἐγὼ ἀδελφός, ἐγὼ Νυμφίος, ἐγὼ οἰκία, ἐγὼ  τροφεύς, ἐγὼ ἱμάτιον, ἐγὼ ῥίζα, ἐγὼ θεμέλιος. Πᾶν ὅπερ ἂν θέλῃς ἐγώ. Μηδενὸς ἐν χρείᾳ  καταστῇς. Ἐγὼ δουλεύσω. Ἦλθον γὰρ διακονῆσαι, οὐ διακονηθῆναι. Ἐγὼ καὶ φίλος καὶ  ξένος καὶ κεφαλὴ καὶ ἀδελφὸς καὶ μήτηρ. Πάντα ἐγώ· μόνον οἰκείως ἔχε πρὸς ἐμέ. Ἐγὼ  πένης διὰ σέ, καὶ ἀλήτης διὰ σέ, ἐπὶ τοῦ Σταυροῦ διὰ σέ, ἐπὶ τάφου διὰ σέ, ἄνω ὑπὲρ σοῦ  ἐντυγχάνω τῷ Πατρί, κάτω ὑπὲρ σοῦ πρεσβευτὴς παραγέγονα παρὰ τοῦ Πατρός. Πάντα μοι  σὺ καὶ ἀδελφὸς καὶ συγκληρονόμος καὶ φίλος καὶ μέλος. Τί πλέον θέλεις;11" τέτοιους θἐλει  τούς ὑπάρχοντας εἰς τύπον καί τόπον Χριστοῦ, δηλαδή τούς Ἀρχιερεῖς. Ταῦτα λελάληκα ὑμῖν ἵνα ἡ χαρὰ ἡ ἐμὴ ἐν ὑμῖν μείνῃ καὶ ἡ χαρὰ ὑμῶν πληρωθῇ. αὕτη  ἐστὶν ἡ ἐντολὴ ἡ ἐμή, ἵνα ἀγαπᾶτε ἀλλήλους καθὼς ἠγάπησα ὑμᾶς. μείζονα ταύτης ἀγάπην  οὐδεὶς ἔχει, ἵνα τις τὴν ψυχὴν αὐτοῦ θῇ ὑπὲρ τῶν φίλων αὐτοῦ12 . Ζητῶ τήν προσευχή σας,  τήν ἀγάπη Σας, τή στήριξή σας, τήν ἐμπιστοσύνη σας, τήν ὑπακοή σας, τήν καλοπροαίρετη  κριτική σας, τή συνοδοιπορεία γιά τό υπόλοιπο τῆς ζωῆς μου, ὅσον μου χαριστεῖ ὐπό τοῦ  Θεοῦ, μέ κύριο σκοπό τή σωτηρία τοῦ ἐμπεπιστευμένου μοι ποιμνίου. Ἐπικαλοῦμε τίς  πρεσβεῖες τῆς Κυρίας Θεοτόκου, τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρός ἡμῶν, κτήτωρος τοῦ πανσέπτου  Μητροπολιτικοῦ Ἱεροῦ Καθεδρικοῦ Ναοῦ, Ἀθανασίου τοῦ Μεγάλου, Πατριάρχου  Ἀλεξανδρείας, τοῦ Ἁγίου ἐνδόξου Προφήτου Ἠλιού καί τοῦ Ἁγίου Προφήτου Ἐλισαίου, ὧν  τήν μνήμην ἑορτἀζομεν, τοῦ Ἁγίου Μαξίμου τοῦ Ὁμολογητοῦ καί πάντων τῶν Ἁγίων, ὤστε , "Αὐτὸς...ὁ θεὸς τῆς εἰρήνης ἁγιάσαι ὑμᾶς ὁλοτελεῖς, καὶ ὁλόκληρον ὑμῶν τὸ πνεῦμα καὶ ἡ ψυχὴ καὶ τὸ σῶμα ἀμέμπτως ἐν τῇ παρουσίᾳ τοῦ κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ τηρηθείη".

Ἀμήν.
 

Η πρώτη Λειτουργία του Μητροπολίτου Ιωαννίνων στην επαρχία του

 


Την πρώτη του Αρχιερατική Θεία Λειτουργία τέλεσε σήμερα στον Ιερό Ναό Αγίου Αθαασίου (της Μητρόπολης) ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ιωαννίνων κ. Μάξιμος.
Συλλετούργησαν ο γιαννιώτης Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος και ο Μητροπολίτης Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνάτιος, καθώς και ο πρωτοσύγκελος της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών π. Συμεών.
Μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας, ο Σεβασμιώτατος δέχτηκε τις ευχές των πιστών στο Επισκοπείο, στην Αίθουσα του θρόνου.

Κυριακή 20 Ιουλίου 2014

Ο Μητροπολίτης Ιωαννίνων Μάξιμος στο θρόνο της Μητροπόλεώς του


 

Ενθρονίστηκε σήμερα το απόγευμα ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ιωαννίνων κ. Μάξιμος στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Αθανασίου, παρουσία του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών κ. Ιερωνύμου, του Μητροπολίτου Προύσης κ. Ελπιδοφόρου ως εκπροσώπου της Α. Θ. Παναγιότητος, πολλών Αρχιερέων, των αρχών της πόλης και του νομού.
Μ' ένα κλικ στον παρακάτω σύνδεσμο, διαβάστε το αναλυτικό ρεπορτάζ από το ειδησεογραφικό πρακτορείο εκκλησιαστικών ειδήσεων dogma.gr για την υποδοχή και την ενθρόνιση του νέου μας Μητροπολίτη, που έτυχε θερμής και εγκάρδιας υποδοχής από τις αρχές και το λαό της πόλης μας:

Παρασκευή 18 Ιουλίου 2014

Ευλογημένος ο ερχόμενος...




ΤΑ ΙΩΑΝΝΙΝΑ 
ΥΠΟΔΕΧΟΝΤΑΙ 
ΤΟΝ ΠΟΙΜΕΝΑΡΧΗ ΤΟΥΣ

Με αισθήματα σεβασμού και αγάπης, υποδεχόμαστε την ερχόμενη Κυριακή στις 7 το απόγευμα το νέο μας Μητροπολίτη κ. Μάξιμο, με εγκάρδιες ευχές για μια ευλογημένη, μακρόχρονη και ευδόκιμη αρχιερατεία.

Σύμφωνα με το επίσημο πρόγραμμα υποδοχής, το τελετουργικό που θα ακολουθηθεί έχει ως εξής:
Κυριακή 20 Ιουλίου, ώρα 18.30:
-Υποδοχή  του νέου Μητροπολίτη από τον Περιφερειάρχη κ. Καχριμάνη στα όρια των νομών Γρεβενών, Τρικάλων και Ιωαννίνων.

Ώρα 19.00:
Στην κεντρική πλατεία  ο Δήμαρχος της πόλης κ. Φ. Φίλιος, οι τοπικές αρχές, ο ιερός κλήρος, Αρχιερείς από την Εκκλησία της Ελλάδος και από άλλες Ορθόδοξες Εκκλησίες, αλλά και οι χριστιανοί θα υποδεχθούν με κάθε επισημότητα το νέο Μητροπολίτη.
-Προσφώνηση Δημάρχου και αντιφώνηση του  Σεβασμιωτάτου.
-Η πομπή θα κατευθυνθεί προς τον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Αθανασίου.


19.45: Ενθρόνιση του νέου Μητροπολίτη από το Μακαριώτατο τοποτηρητή  της Ι. Μητροπόλεως Ιωαννίνων, Αρχιεπίσκοπο κ. Ιερώνυμο.
-Προσφωνήσεις από:
-τον Αρχιεπίσκοπο κ. Ιερώνυμο 
-Εκπρόσωπο της Α. Θ. Παναγιότητος του Οικουμενικού Πατριάρχου
-Εκπρόσωπο της Κυβέρνησης
-Περιφερειάρχη της Ηπείρου

-Πρύτανη του Πανεπιστημίου  Ιωαννίνων
-Εκπρόσωπο του ιερού κλήρου της Μητρόπολης Ιωαννίνων
Η τελετή της ενθρόνισης θα ολοκληρωθεί με τον επιβατήριο λόγο του νέου Μητροπολίτη. 
Θα ακολουθήσει δείπνο στο ξενοδοχείο Grand Serai.
 
Δευτέρα 21 Ιουλίου:
Όρθρος και Αρχιερατικό Συλλείτουργο στον Ι. Ν. Αγίου Αθανασίου (της Μητρόπολης), προεξάρχοντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου κ. Μαξίμου στην πρώτη του Αρχιερατική Θεία Λειτουργία στην έδρα της επαρχίας του.