«Στην παλαιολόγεια περίοδο έχουν αποκρυσταλλωθεί όλα τα
βασικά μοτίβα της Βυζαντινής Γέννησης. Η επικοινωνία γης και ουρανού, οι μάγοι,
οι ποιμένες, ο διαπορών Ιωσήφ, το λουτρό του Βρέφους κ.λπ. Κυρίως, όμως, εδώ
υπογραμμίζεται ο δογματικός και μη ηθογραφικός χαρακτήρας της όλης σύνθεσης.
Προσέξτε
για παράδειγμα την εξής λεπτομέρεια: Ο Χριστός δεν
τοποθετείται σε φάτνη, αλλά σε σαρκοφάγο, σε μαρμάρινο τάφο. Ώστε κατ'
οικονομίαν να λειτουργήσει από την πρώτη στιγμή της ενανθρώπισής Του η
σωτηριολογική αποστολή που οφείλει να διεκπεραιώσει. Δηλαδή να σταυρωθεί, να
πεθάνει, να αναστηθεί. Αυτό το οδυνηρό μέλλον του Υιού της συλλογίζεται η
μελαγχολική Παναγία έξω από το Σπήλαιο, στην πρωινή δροσιά.
Έτσι είναι. Κάθε
γιορτή και η κρυμμένη της πίκρα κάθε γέννηση το προοίμιο ενός θανάτου. Η εικόνα
αυτή, ούτως ή άλλως, αποτελεί εξαίρετο δείγμα του πρώιμου βυζαντινού
ανθρωπισμού μακριά από την εκκοσμίκευση που θα υποστεί το θέμα κατά το
φλωρεντινό Κουατροτσέντο».
Μάνος Στεφανίδης
Μάνος Στεφανίδης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου