Γράφει ο Πρωτοπρεσβύτερος π. Γεώργιος Δορμπαράκης
Δεν έχει περάσει πολύς καιρός που εορτάσαμε τον μεγάλο άγιο, Νικόλαο τον θαυματουργό. Η θαυματουργία του αποτελούσε και αποτελεί την προσωνυμία του, δεδομένου ότι κάθε ένας που και μόνο θα επικαλεστεί το όνομά του, θα τον βρει πρόθυμο συμπαραστάτη του. Το ίδιο συμβαίνει και με τον επίσης μεγάλο σημερινό άγιο, όπως άλλωστε αναφέρει και το συναξάρι του: «επωνυμίαν αυτώ γενέσθαι τα θαύματα». Ο Θεός τον θαυμάστωσε με το ίδιο χάρισμα, διότι αγάπησε με πάθος, όπως λέει ο υμνογράφος του, τον Θεό και τον συνάνθρωπό του, γενόμενος έτσι δίοδος που φανερώνεται η Βασιλεία του Θεού. «Τω πόθω τρωθείς Χριστού, ιερώτατε…θυσιαστήριον θείον γενόμενος». Είναι τέτοιο το χάρισμα θαυματουργίας του αγίου, ώστε στο απολυτίκιό του ο υμνογράφος σ’ αυτό επικεντρώνει την προσοχή μας: «…και θαυματουργός (ανεδείχθης), θεοφόρε, Σπυρίδων, πατήρ ημών».
Ο
άγιος δεν ανήκει στους διδασκάλους της Εκκλησίας, σε εκείνους δηλαδή, σαν τον άγιο Αθανάσιο,
σαν τον άγιο Βασίλειο, σαν τον άγιο Γρηγόριο
τον Θεολόγο, που σε συγκεκριμένη κρίση που πέρασε αυτή λόγω
κάποιας αίρεσης, φωτίστηκαν από τον Θεό για να δώσουν απάντηση.
Ανήκει όμως στους Πατέρες της, που κύριο
γνώρισμά τους έχουν την εμπειρία του Θεού και συνεπώς τη γνώση που δίνει αυτή η
εμπειρία. Έτσι ο άγιος Σπυρίδων με αυτήν την εκ Θεού εμπειρική
γνώση του –απόρροια της ορθής μετοχής του στην Αποστολική Παράδοση («αποστολικής διδασκαλίας γενόμενος
έμπλεως»)– μπόρεσε να συμβάλει και αυτός με τον δικό
του απλό τρόπο στην υπέρβαση της κρίσης που προκαλούσε στην εποχή του ο Αρειανισμός.
«Εν τη του Πνεύματος αίγλη
καταλαμπόμενος, το ζοφερόν καθείλεν ο σοφός Ιεράρχης Αρείου
το ληρώδες∙ όθεν απλώς δογματίσας Τριάδα πιστώς, υπό σοφών
εδοξάσθη και συνετών, και την σύνοδον εκύρωσεν».
(Καταλαμπόμενος από το φως και τη δόξα του αγίου Πνεύματος,
κατέστρεψε ο σοφός Ιεράρχης την τρέλλα του Αρείου. Γι’ αυτό, αφού δογμάτισε με απλό τρόπο και με
πίστη την αγία Τριάδα, δοξάσθηκε από τους σοφούς και τους
συνετούς Πατέρες, και έδωσε κύρος στη Σύνοδο).
Το περιστατικό στην Πρώτη Οικουμενική Σύνοδο (325
μ.Χ.), που σηκώθηκε
και έκανε θαύμα με ένα κεραμίδι, για να δείξει ότι η αγία
Τριάδα είναι τρεις υποστάσεις αλλά έχει μία φύση ή ουσία, είναι γνωστό σε όλους. Ο λόγος του δηλαδή μπορεί
να μην επαρκούσε με τη χρήση αποδεικτικών επιχειρημάτων, η αλήθεια όμως που ζούσε βρήκε τρόπο να εκφραστεί: το κεραμίδι ήταν ένα, αλλά αναλύθηκε στα εξ ων
συνετέθη: το χώμα, το νερό,
τη φωτιά που έψησε τον πηλό...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου