Το κατανυκτικό Τριώδιο ξεκινά αύριο, Κυριακή του Τελώνη και του Φαρισαίου. Ευθύς εξ᾽αρχής η Εκκλησία μάς τονίζει πως το κλειδί της θύρας του Παραδείσου είναι η ταπείνωση.
Η ταπείνωση όμως έχει συγκεκριμένο πρακτικό περιεχόμενο.
Μελετήστε με προσοχή την περίπτωση του Τελώνη. Για τα μάτια όλου του κόσμου, ο τελώνης είναι ένας στυγνός εκμεταλλευτής, ένας αδηφάγος άρπαγας. Ακόμη και ο ευσεβής Φαρισαίος αφιερώνει το μεγαλύτερο μέρος της προσευχής του για να κατηγορήσει τον τελώνη.
Ποια είναι η αντίδραση του Τελώνη; Δεν μπαίνει στον κόπο να υπερασπισθεί την όποια αθωότητά του. Στο κάτω κάτω δεν γνωρίζουμε αν πράγματι ήταν τόσο αμαρτωλός όσο τον παρουσιάζουν με περιφρόνηση οι άλλοι. Δεν διαμαρτύρεται για τις κατηγορίες του Φαρισαίου. Δεν τον ξεμπροστασιάζει, απαριθμώντας τα «άπλυτα» του δήθεν ευσεβούς. Δεν επιχειρεί να δικαιολογήσει τον εαυτό του. Δεν προσπαθεί να ακούσουν οι άλλοι και την δική του άποψη. Δεν ζητά από τον Θεό δικαίωση για όσα τον κατηγορούν. Απλά κτυπά το στήθος του, κοιτά μόνο τον εαυτό του, και λέγει στο Θεό μόνο τούτα τα λόγια: «ὁ Θεός, ἱλάσθητί μοι τῷ ἁμαρτωλῷ»!
Καταλαβαίνουμε, λοιπόν, γιατί «κατέβη οὗτος δεδικαιωμένος εἰς τὸν οἶκον αὐτοῦ»;
Νεκτάριος Τσίλης,
Μητροπολίτης Χονγκ Κονγκ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου